OPINIA DEPARTAMENTU PRAWA PRACY
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 6 KWIETNIA 2011 R.
W SPRAWIE WYSTAWIANIA ŚWIADECTW PRACY PO ZMIANACH
KODEKSU PRACY
W związku z pytaniami dotyczącymi
wydawania świadectwa pracy w świetle nowelizacji kodeksu pracy dokonanej ustawą
z 5 stycznia 2011 o zmianie ustawy - kodeks pracy (DzU nr
36, poz. 181) Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej informuje, że ponieważ
uchwalenie tej ustawy nastąpiło z inicjatywy senackiej, resort może jedynie
przedstawić niewiążący pogląd w tej sprawie.
Według zmienionego art. 97 § 11 k.p. jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego
samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, na czas
określony lub na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany
wydać mu świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na
podstawie takich umów zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia
pierwszej z nich. Zdaniem MPiPS powołany
przepis nie wymaga, aby wymienione w nim terminowe umowy o pracę były z danym
pracownikiem zawierane bezpośrednio jedna po drugiej, czy też w określonej w
tym przepisie kolejności, a także aby pracownik był zatrudniony na podstawie
każdej z tych umów.
Zasady wydawania świadectwa pracy w
związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy nawiązanego na podstawie
umowy o pracę na czas nieokreślony nie uległy zatem zmianie. Oznacza to, że
takie świadectwo powinno być wydane tak jak dotychczas, w dniu ustania
zatrudnienia, a jeżeli nie jest to możliwe, pracodawca powinien nie później niż
w ciągu siedmiu dni od ustania stosunku pracy przesłać świadectwo pracy
pracownikowi lub upoważnionej osobie za pośrednictwem poczty albo doręczyć je w
inny sposób (§ 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996
w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego
wydawania i prostowania, DzU nr 60, poz.
282 ze zm.).
Natomiast w przypadku nawiązania stosunku
pracy na podstawie którejkolwiek z terminowych umów o pracę wymienionych w
zmienionym art. 97 § 11 k.p.
obowiązek pracodawcy wydania świadectwa pracy powstaje nie w dniu ustania
zatrudnienia lecz w dniu upływu okresu 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z
takich umów, przy czym świadectwo pracy obejmuje wówczas, co do zasady,
zakończone okresy zatrudnienia na podstawie wszystkich terminowych umów o pracę
zawartych w tym czasie (niezależnie od ich liczby). Wydanie świadectwa pracy po
upływie 24 miesięcy dotyczy jedynie przypadku wskazanego w art. 97 § 12 zdanie
drugie k.p. Celem bowiem nowelizacji powołanego
przepisu było umożliwienie pracodawcy zatrudniającemu pracownika w okresie co
najmniej 24 miesięcy na podstawie kolejnych terminowych umów o pracę wydania
„zbiorczego świadectwa pracy”, bez względu na przerwy między kolejnymi umowami.
Nowe przepisy nie odnoszą się natomiast
wprost do terminu wydania „zbiorczego świadectwa pracy”, gdy przed upływem 24
miesięcy pracodawca nie zamierza zawierać z pracownikiem kolejnej terminowej
umowy o pracę lub zawrze z nim umowę na czas nieokreślony. Zdaniem MPiPS w takim wypadku nie ma przeszkód prawnych, aby
pracodawca, w związku z zakończeniem zatrudniania pracownika na podstawie
terminowych umów o pracę, wcześniej wydał mu zbiorcze świadectwo pracy
obejmujące okres (okresy) zatrudnienia na podstawie takiej umowy (takich umów).
Wcześniejsza realizacja przez pracodawcę ustawowego obowiązku nie pogarsza
bowiem sytuacji prawnej pracownika. W takim wypadku 24-miesięczny okres, o
którym mowa w art. 97 § 11 k.p.,
powinien być, zdaniem MPiPS, liczony ponownie od dnia
zawarcia z danym pracownikiem jednej z terminowych umów o pracę wymienionych w
tym przepisie, po wcześniejszym wydaniu przez pracodawcę zbiorczego świadectwa
pracy.
Zgodnie z art. 3 tej ustawy zmienione
zasady wydawania pracownikowi świadectw dotyczących terminowych umów o pracę
(umowa na okres próbny, umowa na czas określony, umowa na czas wykonania
określonej pracy) odnoszą się do stosunków pracy nawiązanych na podstawie
takich umów, poczynając od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od 21 marca 2011.
Informujemy, że opinie prezentowane przez MPiPS nie
wiążą stron stosunku pracy, organów kontrolnych, a także sądów pracy.
OPINIA MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 21 KWIETNIA 2011 R.
W SPRAWIE WYSTAWIANIA ŚWIADECTW PRACY BYŁEMU
PRACOWNIKOWI
PO ZMIANACH KODEKSU PRACY
Zdaniem MPiPS powołany
przepis (art. 97 § 13 k.p.) upoważnia
pracownika do wystąpienia z żądaniem wydania świadectwa pracy z tytułu
rozwiązania umowy terminowej niezależnie od tego, czy pracownik jest
zatrudniony u tego pracodawcy na kolejnej umowie, czy też nie pozostaje już w
zatrudnieniu u tego pracodawcy, chyba że świadectwo pracy zostało mu wydane
przez pracodawcę z własnej inicjatywy.